سومین سوءقصد به امامان جمعه‌ در کازرون؛ تشدید نفرت عمومی از روحانیون

شماری از رسانه‌های دولتی ضارب امام جمعه کازرون را «جانباز» و دلیل این حمله را «دغدغه‌های اقتصادی» عنوان کردند

محمد صباحی، امام جمعه شهر کازرون- kazerunnegah.ir

محمد صباحی، نماینده علی خامنه‌ای و امام جمعه کازرون، روز ۴ آبان در جریان برگزاری نماز جمعه هدف تیراندازی قرار گرفت و اکنون شرایط جسمانی او «بسیار وخیم» است.

محمد صباحی در آبان ۱۳۹۸ و پس از کشته شدن محمد خرسند، امام جمعه پیشین کازرون، جانشین او شد. خرسند روز ۸ خرداد ۱۳۹۸ و در حال بازگشت از مراسم مذهبی شیعیان در ماه رمضان با ضربه چاقو کشته شد.

عبدالرحمان دانشجو، نخستین امام‌جمعه کازرون پس از انقلاب اسلامی، نیز در سال ۱۳۶۰ در جریان یک تیراندازی کشته شد.

شبکه خبر صداوسیمای ایران و شماری از رسانه‌های حکومتی مانند تسنیم و فارس، ظهر روز جمعه خبر کشته شدن محمد صباحی را منتشر کردند، اما لحظاتی بعد محمدعلی بخرد، فرماندار کازرون، اعلام کرد که محمد صباحی هنوز زنده است، اما با شرایط جسمی‌ وخیم در بیمارستان کازرون بستری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز این خبر را تایید کرد و گفت: «وضعیت جسمی ایشان هنوز نامشخص است و باید صبر کرد.»

هنوز هویت دقیق ضارب اعلام نشده است، اما رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران لحظاتی پس از این حادثه اعلام کردند که این فرد «جانباز» و اهل روستاهای اطراف کازرون بوده و به دلیل «دغدغه‌های اقتصادی» به محمد صباحی شلیک کرده است. او پس از شلیک به امام‌جمعه اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

پیش از این، در اردیبهشت ۱۴۰۲، یکی از اهالی شهر بابلسر در مازندران، با ارسال مستنداتی برای ایندیپندنت فارسی، خبر داد که محمدرضا حبیبیان، نگهبان بانک ملی این شهر که عباسعلی سلیمانی نماینده مجلس خبرگان را کشت، جانباز جسمی و اعصاب و روان بوده و دلیل تصمیم او برای قتل «عصبانیتش از فقر و موافقت نکردن بانک با درخواست وامش» بوده است.

اما لحظاتی پس از انتشار خبر جانباز بودن ضارب محمد صباحی، رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران در کازرون مدعی شد که فرد ضارب «به هیچ عنوان جانباز نبود، بلکه پای این فرد در یک حادثه دچار مصدومیت شده بود و با عصا راه می‌رفت.»

 در ادامه هم تسنیم در گزارش خود آورد: «براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سوی دستگاه امنیتی، حادثه امروز در کازرون اقدام تروریستی نبوده و ضارب با انگیزه شخصی و به‌دلیل اختلاف، اقدام به سوءقصد علیه حجت‌الاسلام صباحی، امام جمعه کازرون کرد.»

کانال تلگرامی صابرین‌نیوز، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز نوشت: «ضارب جانباز و اهل روستاهای اطراف کازرون بود و براساس گفته‌های مردم منطقه، او به‌خاطر عملی نشدن مطالباتش اقدام به ترور امام جمعه کازرون کرده است.»

در آخرین خبر از این حادثه، تا پیش از ساعت ۱۷ به وقت ایران، آمده است که رئیس کل دادگستری استان فارس گفته است: «انگیزه ضارب امام جمعه کازرون در دست بررسی است.»

از آغاز خیزش سراسری ۱۴۰۱، بیش از ۱۰ مورد حمله فیزیکی و مرگ‌آفرین به امامان جمعه و روحانیون منصوب علی خامنه‌ای در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است. ازجمله در خرداد ۱۴۰۲ که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد یک شهروند معترض را در تهران به اتهام مجروح کردن امام جماعت سازمان بازنشستگی شهرداری تهران بازداشت کرده است.

پیش از آن نیز، ۱۷ اردیبهشت همان سال، امام جماعت مسجدی در روستای احمدآباد از توابع ساوه، در راه بازگشت از مسجد با چاقو هدف حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

همچنین در یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این نوع حملات، عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان و امام جماعت سابق شهرهای زاهدان و کاشان، ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ با شلیک گلوله‌ نگهبان بانکی در بابلسر کشته شد.

همان روز در بلوار مرزداران تهران فردی با خودرو پراید یک روحانی را زیر گرفت و فرار کرد.

روز نهم اردیبهشت سال گذشته نیز رسانه‌های داخلی ایران خبر دادند که فردی در قم دو روحانی را با خودرو زیر گرفته، سپس از خودرو پیاده شده و با چاقو آن‌ها را از ناحیه گردن و پهلو زخمی کرده است.

روز پانزدهم اردیبهشت همان سال هم مرگ یک روحانی جوان به نام ابراهیم فاضل در ساحل شهرستان بابلسر خبرساز شد. مقام‌های محلی اعلام کردند که او در دریا غرق شده است، اما شماری از ساکنان بابلسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی، ضمن تکذیب شنا کردن این روحانی در دریا به‌علت دمای پایین هوا و طوفانی بودن دریا در آن روز، احتمال ربایش و کشته شدن او به دست افراد ناشناس را مطرح کردند.